Echodiagnostiek

Fysiotherapie Boonstra, lokatie Groesbeek  beschikt over de mogelijkheden om via echografie een diagnose te stellen. Fysiotherapeutisch bewegingsonderzoek heeft zo zijn beperkingen. Bij veel testen is niet direct duidelijk wat de oorzaak van de klacht is. Sommige aandoeningen zijn zelfs helemaal niet met klinische testen te duiden. Het risico bestaat dan dat de werkelijke oorzaak pas in de loop van de behandeling boven water komt. Echodiagnostiek kan een oplossing bieden.

Echografie biedt, tegen lage kosten, een non-invasieve methode om diagnostische informatie te verkrijgen van het bewegingsapparaat. Het onderzoek is snel, gemakkelijk, comfortabel voor de patiënt en kan zo vaak worden herhaald als nodig is. Als de behandelaar zelf het onderzoek uitvoert ziet hij onmiddellijk de dynamische beelden, dit in tegenstelling tot röntgenopnames en MRI welke slechts statische beelden opleveren. Tijdens een echografie onderzoek kan de patiënt actief participeren door aan te geven wanneer en bij welke beweging de klachten toe of afnemen. De behandelaar kan dan direct een relatie leggen tussen de klacht en de beelden die hij ziet.

Met behulp van echografie kunnen opnames worden gemaakt van pezen, spieren, banden, slijmbeurzen, botten en gewrichten. Hierdoor zijn we in staat het exacte probleem in beeld te brengen. Zo kunnen we bijvoorbeeld vaststellen of een pees gedeeltelijk gescheurd of alleen ontstoken is. Ook krijgen we meer inzicht over de afmeting en mate van de schade.

Naar aanleiding van het echografie onderzoek kan er sneller en nauwkeuriger een diagnose worden gesteld en over worden gegaan tot het juiste behandelbeleid. Tijdens de behandelingen wordt het apparaat gebruikt om visuele feedback te verkrijgen over de ontwikkeling van de aandoening, waardoor – indien nodig – het behandelplan kan worden aangepast.

Voor aanvullende informatie kunt u vrijblijvend contact met ons opnemen.