Dry Needling is een speciale fysiotherapeutische behandeltechniek waarbij de pijnlijke verhardingen in de spieren worden aangeprikt. Zo raken de spieren snel en langdurig ontspannen.  Deze verhardingen in de spieren (myofasciale) worden ook wel triggerpoints genoemd. Een triggerpoint is een plek in een spier, die naast de lokale drukpijn ook vaak pijn ‘op afstand’ veroorzaakt. De fysiotherapeut zoekt naar deze plaatsen, omdat ze vaak de hoofdoorzaak van uw klachten zijn.

Dry Needling is niet hetzelfde als acupunctuur. Dry Needling werkt op specifieke triggerpoints, en is geen energiebehandeling.

Dry Needling is een wetenschappelijk onderbouwde techniek en zeer effectief om deze triggerpoints te behandelen en de spier weer normaal te kunnen laten functioneren. Dry Needling gebruikt een ‘droge’ naald. De fysiotherapeut spuit dus geen vloeistof in de spier, er wordt niets geïnjecteerd.

Triggerpoints kunnen zich uiten in:

• Pijn / stijfheid lokaal in een spier; pijn ‘op afstand’
  • Bewegingsbeperkingen in bijbehorende gewrichten
  • Verminderde kracht in de betrokken spier(en)
  • Pijn ontwijkend gedrag; je gaat ‘anders’ bewegen
  • Koude, warmte, rillingen, hoofdpijn, duizeligheid

Hoe kunnen triggerpoints ontstaan?

• Acuut: bijv. door een verkeerde beweging of ongeluk
  • Chronisch: bijv. door een langdurig verkeerde houding
  • Langdurige overbelasting van bijv. arm, schouder en/of nek bij computergebruik
  • Overbelasting / blessures bij sporters
  • Beschadiging van weefsel zoals bij een meniscusletsel of een hernia
  • Langdurige afwezigheid van beweging, bijv. door gips
  • Psychologische factoren zoals stress en depressie
  • Voetafwijkingen of verschillen in beenlengte (bijv. ontstaan na een botbreuk of operatie)
  • Slaaptekort
  • Te strakke kleding of verkeerd dragen van een rugzak

Wat doet de fysiotherapeut?
De fysiotherapeut zal allereerst door een gesprek en gericht onderzoek uw klachten analyseren. Daarna worden de spieren nader onderzocht, die mogelijk uw pijn veroorzaken. Specifiek wordt in die spieren gezocht naar de bewuste triggerpoints. Precies die plaatsen zal de fysiotherapeut gaan behandelen om de spieren te ontspannen.

Waar richt de behandeling zich op?
De behandeling is gericht op het uitschakelen van deze triggerpoints. Via het gericht aanprikken met een naaldje worden deze punten in de spier(en) ontspannen. Bij langdurige klachten zal de therapeut vaak meerdere spieren behandelen in uw arm of been, alsmede de spieren langs de wervelkolom.
Dry needling geeft al snel pijnvermindering en verbetering van de beweeglijkheid. Binnen 1 of 2 behandelingen is resultaat te verwachten. Dry needling wordt niet vaker dan 1 keer per week gedaan.

Hoe voelt Dry Needling aan?
Het inbrengen van het naaldje voelt u bijna niet. Als het juiste triggerpoint aangeprikt wordt, spant de spier zich even kort aan. Dat geeft een soort ‘kramp’ gevoel. Daarna ontspant de spier zich meestal direct en kunt u gemakkelijker bewegen. Vaak voelt het behandelde gedeelte wel wat vermoeid / stijf aan of er ontstaat een blauwe plek. Ook kan het voorkomen dat u spierpijn (meestal 2 dagen)

Wanneer geen dry needling?
Dry needling wordt afgeraden bij bloedziekte (hemofilie), lokale en systematische infecties, en aanwezigheid van HIV of het Hepatitis virus.

Wat kost de behandeling?
Dry Needling is onderdeel van een normale fysiotherapiebehandeling en wordt vergoed vanuit de aanvullende verzekering. Voor informatie kunt u vrijblijvend contact met ons opnemen.

Voor meer informatie kunt u ook kijken op de website van www.dryneedling.nl

Dry Needling-therapeut

Wiebe Boonstra